Masz pytania?
info@oponki24.com.pltel. 509 05 05 90

Wyszukaj opony do samochodu

Opony całoroczne czy sezonowe?

Jeden komplet na cały rok?

Perspektywa powrotu do jednego komplety opon na cały rok wydaje się kusząca. Koniec z problemami i wydatkami związanymi z wizytami u wulkanizatora wiosną i jesienią, koniec z koniecznością przechowywania nieużywanych właśnie gum. Czy aby na pewno?

Na pewno nie letnie

Jedno należy ustalić od razu: nie ma mowy o bezpiecznym jeżdżeniu przez cały rok na oponach letnich. Na śniegu i lodzie zachowują się niemal nieobliczalnie (szczególnie od czasu, kiedy producenci wprowadzili wyraźny podział na gumy letnie i zimowe). Jeśli już, trzeba sięgnąć po opony “takie jak kiedyś”, czyli całoroczne. Opony tego rodzaju nie występują w ofercie wszystkich producentów, ale można je kupić bez większych problemów.

Jeżeli spojrzymy na wyniki testu opon zimowych, w którym dla porównania badaliśmy również zachowanie opon letnich i całorocznych, to zobaczymy, że dobre ogumienie całoroczne zachowuje się na śniegu nie gorzej kiepskie zimowe (i o wiele lepiej od opon letnich). Z kolei i na suchym i na mokrym asfalcie, kiedy to zimówki osiągają słabe wyniki, opony całoroczne wypadają zupełnie przyzwoicie. Podczas lekkiej zimy, gdy na drodze jest mało śniegu, a dużo wody, opony całoroczne zapewniają nie gorszą przyczepność niż "zimówki"!

To tylko kompromis

Konstrukcja opony całorocznej to tylko kompromis. Pozwala bezpiecznie poruszać się na nich przez cały rok, z czego na pewno mogą skorzystać osoby traktujące auto jako narzędzie do spokojnego poruszania się po mieście. Ale nie łudźmy się – na suchym asfalcie opona całoroczna będzie gorsza od dobrej letniej, a na śniegu - od dobrej zimowej. Kto dużo jeździ poza miastem (w tym zimą - po zaśnieżonych drogach), ten niech lepiej używa dwóch kompletów ogumienia.