Masz pytania?
info@oponki24.com.pltel. 509 05 05 90

O co chodzi z tym ET?

Jakie tak naprawde znaczenie ma ET? Czy mogę założyć felgi z innym ET niż fabryczne? Na przykład poszerzyć w ten sposób rozstaw kół dla poprawy prowadzenia w zakrętach?

ET (offset), czyli współczynnik odsadzenia felgi (przez niektórych producentów oznaczany jako IS) jest podstawowym, obok rozstawu śrub i średnicy otworu centralnego felgi parametrem montażowym felgi. Oznacza on odległość w poziomie pomiędzy płaszczyzną montażu felgi (przylegania felgi do piasty), a płaszczyzną symetrii felgi.

Odpowiednio dobrane ET gwarantuje, ze koło będzie się mieściło w nadkolu, nie będzie obcierało ani o rant błotnika, ani o elementy zawieszenia / układu kierowniczego nawet przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu auta.

Zbyt głębokie ET może powodować ocieranie wewnętrznych krawędzi koła o elementy zawieszenia i układu kierowniczego, z kolei zbyt płytkie spowoduje obcieranie zewnętrznej krawędzi koła o wnętrze nadkola. W skrajnych przypadkach zastosowania zbyt płytkiego ET koło może wysunąć się na zewnątrz tak daleko, że przy znacznym obciążeniu samochodu lub na nierównościach krawędź nadkola uderzy w bieżnik opony co może skończyć się zniszczeniem opony, felgi, a w zależności od siły uderzenia, nawet nadwozia samochodu, nie mówiąc o utracie sterowności i możliwości spowodowania kolizji.

Tak więc montując felgi należy ZAWSZE stosować się do parametrów zamieszczonych w katalogu aplikacyjnym producenta felg. Tylko to zagwarantuje bezpieczne użytkowanie felgi.

Zdarza się, że kierowcy, szczególnie ci o sportowym zacięciu i przygotowujący samochody do udziału w imprezach sportowych poszerzają rozstaw kół stosując felgi o płytszym ET, niż zalecane, dla poprawienia stabilności samochodu w zakrętach. Jest to jednak okupione pogorszeniem stabilności auta podczas jazdy za wprost oraz w koleinach, więc takie rozwiązanie nadaje się właściwie WYŁĄCZNIE do zastosowań w sportach motorowych, a na pewno nie do codziennej jazdy po ulicach. Szczególnie, że Kodeks Drogowy zabrania jazdy samochodem któego kołą wystają poza obrys nadwozia.